افشای نامه
افشای نامه "خیلی محرمانه" شمخانی به خامنه‌ای!

افشای نامه “خیلی محرمانه” شمخانی به خامنه‌ای؛ یک سند منتشر شده نشان می‌دهد که علی شمخانی، که در آن زمان به عنوان دبیر موقت شورای عالی امنیت ملی ایران فعالیت می‌کرد، در طول اعتراضات سال ۱۴۰۱، در یک نامه با رده‌بندی “خیلی محرمانه” به رهبر حكومت ايران، درباره پیامدهای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل هشدار داده بود.

افشای نامه “خیلی محرمانه” شمخانی به خامنه‌ای!

در تاریخ ۱۷ آبان ۱۴۰۱، در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، علی شمخانی هشدار داده بود که تشکیل کمیته حقیقت‌یاب می‌تواند منجر به افشای ابعاد خشونت حکومت در برخورد با معترضان در طول اعتراضات سال ۱۴۰۱ شود و علاوه بر آن، ممکن است به توجه به اعدام‌های گسترده در دهه ۱۳۶۰ نیز بپردازد.

هک وب‌سایت ریاست‌جمهوری ایران

یک گروه به نام “قیام تا سرنگونی” که مخالف حكومت ایران هستند، پس از نفوذ به وب‌سایت ریاست ایران، یک سند محرمانه را در روز یکشنبه چهارم تیر در کانال تلگرام خود منتشر کردند.

این گروه قبلاً نیز اسناد دیگری را منتشر کرده بود که به تصمیم‌های محرمانه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در برخورد با معترضان در سال ۱۴۰۱ اشاره داشت.

دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در این نامه که به تازگی منتشر شده است، به “تبعات سیاسی و حقوقی” اقدام شورای حقوق بشر سازمان ملل برای ایران اشاره کرده است. او ادعا می‌کند کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شده، تنها برای کشورهایی که درگیر مخاصمات مسلحانه هستند، فعالیت می‌کند و تعیین آن برای موضوع حقوق بشری “بی‌سابقه” است و این موضوع وجود بحران درحكومت را نشان می‌دهد.