افشای اسناد محرمانه توسط عدالت علی؛ ممنوع‌الخروجی خانواده همسر علی کریمی
افشای اسناد محرمانه توسط عدالت علی؛ ممنوع‌الخروجی خانواده همسر علی کریمی

افشای اسناد محرمانه توسط عدالت علی؛ براساس اسناد منتشرشده که توسط گروه هکری به نام “عدالت علی” به رسانه‌ها ارائه شده است، خانواده همسر علی کریمی، بازیکن فوتبال مشهور ایرانی، با استفاده از یک دستگاه امنیتی، از ابتدای خیزش مردمی ممنوع الخروج شده اند.

افشای اسناد محرمانه توسط عدالت علی؛ ممنوع‌الخروجی خانواده همسر علی کریمی

گزارشی از بی بی سی فارسی، با انتشار این سند، دلیل این درخواست را اعدام پدر همسر علی کریمی در دوران اعدام های دهه ۶۰ به دلیل همکاری با حزب توده ذکر کرده است. بی بی سی نیز در گزارش خود تأکید کرده است که تأیید صحت این ادعا از طریق تماس با علی کریمی صورت گرفته است.

بر اساس سند منتشرشده توسط “غلامعلی داوری”، پدر سحر داوری و همسر علی کریمی، که افسر نیروی هوایی بوده و عضو حزب توده محسوب می‌شده، او در زمان دستگیری اعضای این حزب در سال ۱۳۶۰ دستگیر شده و در سال ۱۳۶۷ اعدام شده است.

اطلاعات موجود در سند منتشرشده نشان می‌دهد که سازمان اطلاعات سپاه ادعا کرده است که داوری در همان سال محکوم به اعدام شده بود. با این حال، با توجه به اینکه حکم اعضای حزب توده که در سال ۱۳۶۰ محکوم به اعدام شدند در همان سال اجرا شده است، به نظر می‌رسد ادعای سازمان اطلاعات سپاه درباره محکومیت او نادرست باشد.

داوری به ۵ سال حبس محکوم شده بود

بعضی از سازمان‌های حقوق بشر ادعا کرده‌اند که داوری به ۵ سال حبس محکوم شده بود، به‌جای اعدام که توسط سازمان اطلاعات سپاه ادعا شده بود. با این حال، هنوز مشخص نیست که چرا او تا سال ۱۳۶۷ در زندان بسر برده است، در صورتی که مدت حکم زندانی‌اش پنج سال بود.

خروج علی کریمی از ایران و نقش موثر او در اطلاع‌رسانی خیزش مردمی پس از قتل مهسا امینی، او را به یکی از افراد تأثیرگذار در جنبش زن، زندگی و آزادی تبدیل کرده است. این نقش‌آفرینی باعث شده است که وی به یکی از عناصر اپوزیسیون تبدیل شده و در حرکتی برای ایجاد تغییرات و آزادی فعالیت کند.