افزایش استفاده از وی‌پی‌ان در ایران در پی اعتراضات به جان باختن مهسا امينى!
افزایش استفاده از وی‌پی‌ان در ایران در پی اعتراضات به جان باختن مهسا امينى!

شرکت فناوری پروتون ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی از جمله وی‌پی‌ان است اعلام کرد که هم‌زمان با اوج‌گیری اعتراضات بعد از جان باختن مهسا امینی، شاهد افزایش شش هزار در صدی کاربرانش در ایران بوده‌ است.

استفاده از وی‌پی‌ان در ایران افزایش یافت

این شرکت مستقر در سوئیس دیروز گزارش داد که در اکتبر ۲۰۲۲ (حد فاصل ۹ مهر تا ۹ آبان ۱۴۰۱)، کاربرانی که در ایران برای استفاده از وی‌پی‌ان پروتون اقدام به ثبت‌نام کرده بودند با افزایش شش هزار در صدی مواجه شد.

این وقت مصادف است با اوج‌گیری اعتراضات مردمی کم‌سابقه در کشور که با جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد رخ داد و حکومت به عنوان یکی از ابزار سرکوب معترضان، اقدام به تشدید فیلترینگ و محدودسازی دسترسی کاربران به اینترنت کرد.

انتشار این شرکت در کشورها

شرکت پروتون همچنین از راه‌اندازی سازوکاری جدید برای برآورد شمار متقاضیان شبکه خصوصی مجازی (وی‌پی‌ان) در کشورهایی مانند ایران و روسیه خبر داد و گفت که هدفش از ایجاد این سامانۀ نظارتی، ارزیابی شدت سانسور و سنجش وضعیت دموکراسی در چنین کشورهایی است.

به گفته پروتون، این سامانۀ ناظر جدید با ثبت رشد ناگهانی کاربرانی که به استفاده از وی‌پی‌ان این شرکت روی می‌آورند برای سنجش سانسور آنلاین و میزان تلاش‌ها برای دور زدن محدودیت‌های مشابه در نقاط مختلف دنیا استفاده می‌کند.

از راه وی‌پی‌ان کاربران می‌توانند از طریقی امن و رمزگذاری شده به یک سرور متصل شوند. کاربران با استفاده از این ابزار امکان دارند هویت خود را پنهان کنند. میتوانند با تناسب با موقعیت جغرافیایی سرور تا حدی محدودیت برای دسترسی به شبکه اینترنت را دور بزنند.

دلیل افزایش استفاده از این ابزار چیست؟

شرکت پروتون که در سوئیس مستقر است، ابزار وی‌پی‌ان ساده را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می‌دهد.

بنابر اعلام این شرکت، در روزهای پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین دولت روسیه دسترسی کاربران به وب‌سایت‌­های خبری مستقل را مسدود کرد، سپس ثبت‌ نام کاربران داخل روسیه برای استفاده از وی‌پی‌ان پروتون با افزایش ۹ هزار در صدی روبه‌رو شد.

به گفته شرکت پروتون در پی قطع دسترسی به شبکه اجتماعی توئیتر توسط حکومت ترکیه در روزهای پس از وقوع زمین‌لرزه مرگبار و ویرانگر در اواسط بهمن سال گذشته نيز استفاده از وی‌پی‌ان در این کشور ۱۵ هزار در صد افزایش یافت.

این شرکت اضافه کرد که قبل از خبرساز شدن این رویدادها از وقوع آن‌ها مطلع بوده و هشدار داد که بسیاری از حکومت‌های جهان بیش از گذشته اینترنت را قطع می‌کنند یا دسترسی کاربران به آن را محدود می‌کنند.