بحران دیپلماتیک بین ترکیه و ایران

شعری که توسط رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نقل شده و برخی از ابیات آن بحران دیپلماتیک بین ترکیه و ایران را در پی داشته است.

شعر به تقسیم منطقه استقرار آذربایجانی ها در امتداد رودخانه ارس اشاره دارد که امروز مرز ایران و آذربایجان را تشکیل می دهد.

ایران این کار را نقض حقوق حاکمیت خود در استانهای شمالی خود دانست.

در اعتراض ، وزارت امور خارجه ایران روز جمعه سفیر ترکیه در تهران را احضار کرد و ترکیه را وادار کرد به دلیل توهینی که اردوغان متحمل شده سفیر ایران را احضار کند.

بحران دیپلماتیک بین ایران و ترکیه پس از دستگیری ۱۱ نفر تشدید می شود

با توجه به بحران دیپلماتیک بین ترکیه و ایران ، پس از ربودن رهبر سابق جنبش مبارزه ، حبیب آسیود و انتقال او به ایران ، سرویس اطلاعاتی ترکیه اعلام کرد که تحقیقات خود را آغاز کرده و ۱۱ شهروند ترکیه را به ظن جاسوسی برای رژیم ایران بازداشت کرده است.

روزنامه ترکی “صباح” امروز گزارش داد که سرویس اطلاعاتی این کشور ۱۱ نفر را که اعضای باند قاچاق مواد مخدر ناگی شریفی زیندشتی بودند و در آدم ربایی حبیب کعب ، ملقب به آسیود شرکت داشتند ، دستگیر کرد.

یک روز پیش روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام ترکیه ای گزارش داد که آدم ربایی این مخالف رژیم ایران به دستور آژانس های اطلاعاتی ایران و از طریق باند یک قاچاقچی معروف مواد مخدر انجام شده است.

طبق این دو گزارش ، حبیب آسیود پس از ورود به ترکیه ربوده و به ایران منتقل شد.

به گفته سرویس اطلاعاتی ترکیه ، ۱۱ نفر که توسط پلیس بازداشت شده اند شهروندان ترکیه هستند و با اتهاماتی از جمله “استفاده از سلاح برای سلب آزادی شخص” روبرو هستند.