آیا علی خامنه‌ای از جنبش ژینا می‌ترسد؟
آیا علی خامنه‌ای از جنبش ژینا می‌ترسد؟

عبدالله ناصری، مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایرنا، در مصاحبه‌ای در آستانه سالگرد جان‌ باختن مهسا امینی، گفت که جنبش ژینا چنان علی خامنه‌ای را وحشت‌زده کرده است که باعث شد او دو خط قرمز اصلی خود را زیر پا بگذارد.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایرنا چه گفت؟

آقای ناصری در این مصاحبه با سایت زیتون که روز دوشنبه ۲۰ شهریور منتشر شد، تاکید کرد که رهبر در پی اعتراضات سراسری یک سال گذشته هم خیلی ترسیده و هم خیلی غمگین است.

او می‌گوید: آقای خامنه‌ای و کارگزاران اصلی‌اش از سال ۹۶ همیشه با رنگین‌کمان ترس زیست کرده‌اند، ولی پعد از انقلاب “زن، زندگی، آزادی” به دالان تاریک ترس منتقل شده‌اند.

به اعتقاد او جنبش مهسا آن قدر ملی و جهانی شده که خامنه‌ای را وادار ساخته دو خط قرمز اصلی خود یعنی مذاکره با آمریکا و حجاب اجباری را کنار بگذارد.

جان‌ باختن ژینا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز، در بازداشت گشت ارشاد به چنان اعتراضات گسترده‌ای در داخل و خارج از کشور دامن زد که حکومت ج.ا در ۴۴ ساله هرگز شاهد آن نبوده است.

به دنبال اعتراضات بود که روز به روز بر تعداد زنان و دخترانی که بدون حجاب به خیابان‌ها می‌آیند اضافه شد، اتفاقی که به اختلافی درونی در میان حامیان حکومت هم دامن زده است.

اعتراضات چطور بر مذاکره با آمريكا تاثیر کرد؟

در پی اعتراضات، بعد از آنکه کشورهای غربی مخصوصا آمریکا چند بار گفتند که مذاکرات برجامی دیگر در اولویت‌ نیست، آشکار شد که مذاکره‌کنندگان ج.ا در ماه‌های گذشته محرمانه و به طور غیر مستقیم در حال گفت‌وگو با آمریکایی‌ها بوده‌اند.

این در حالی است که خامنه‌ای بارها به زبانی روشن هر گونه گفت‌وگو با آمریکایی‌ها را قدغن کرده است.

عبدالله ناصری که به‌رغم بیماری، به نوشته زیتون، به دلیل موضع‌گیری‌اش در قبال اعتراضات “زن، زندگی، آزادی” سخت تحت فشار بوده، می‌گوید: حجاب اجباری از رونق افتاد و خط قرمز دیگر- رابطه و با آمریکا – توسط شخص رهبر (و البته به علت وحشت زیاد او از جنبش) زیر پا گذاشته شد. این دو دستاورد بزرگ این جنبش است و باید قدرش را بدانیم.